The theory of multiple intelligences in people with Down’s syndrome. When talent is transformed into intelligence
Keywords:
Educational system, Down’s syndrome, multiple intelligences, educational failure, intervention programAbstract
We must start from the fact that every person, with or without disability, possesses aptitudes or skills in certain disciplines. In the educational system, sometimes, these are not reflected, since the mathematical and linguistic dexterity is mainly valued. People with Down’s syndrome have an important deficit in both. Does that mean they are not intelligent? On the contrary. According to Howard Gardner and his theory of multiple intelligences defend that we all have an intelligence or potentiality, which we must develop and will be the motor to access knowledge, which will revolve the whole learning of the person, thus favoring their self-esteem and freeing it from social stigma of educational failure. To do this, it will be necessary to know the Down’s syndrome group, as well as the evolution of the concept of intelligence, to end up landing in the theory of multiple intelligences and how an intervention program can be carried out, through them, in people with Down’s syndrome.
References
profesores y familias. 2a edición. Madrid: Editorial Cepe; 2009, p. 34.
Arraiz A. Deficiencia mental: niños con síndrome de Down. Alcoy: Editorial Marfil; 1994.
Pueschel S. Síndrome de Down. Hacia un futuro mejor. Guía para los padres. Barcelona: Editorial Masson; 1991. 4. Down España. II Plan de acción para personas con síndrome de Down 2009-2013. Madrid: Down España
y Obra Social Caja Madrid; 2009, pp. 26-27.
Cunningham C. El síndrome de Down. Una introducción para padres. Barcelona: Editorial Paidós y Fundación
Catalana Síndrome de Down; 1990.
Troncoso MV, del Cerro MM. Síndrome de Down: lectura
y escritura. Barcelona: Editorial Masson; 1998, p. 5. 7. Ortega J. Nuevas tecnologías y aprendizaje matemático en niños con síndrome de Down. Madrid:
FEISD; 2005, p. 29.
Moran J. Envejecimiento y síndrome de Down. Una
guía de salud y bienestar. Nueva York: National Down
Syndrome Society: 2013.
Salmerón-Vílchez P. Evolución de los conceptos sobre inteligencia.
Planteamientos actuales de la inteligencia emocional para la orientación educativa. Educación [Internet]. 2002, 21 (5): 97-121. [Recuperado el día 2 de febrero de 2016] Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/706/70600506.pdf
Gardner H. Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Barcelona: Ediciones Paidós; 2011.
Prieto MD, Ferrándiz C. Inteligencias múltiples y
Prieto MD, Ferrándiz C. Inteligencias múltiples y
currículum escolar. Málaga: Editorial Aljibe; 2001.
Ruiz E. Todo un mundo de emociones. Educación emocional y bienestar en el síndrome de Down. Madrid: Editorial Cepe; 2016.
Fundación Mapfre. Las inteligencias múltiples y la escuela inclusiva. [Recuperado el 19 de febrero de 2016] Disponible en: https://www.fundacionmapfre. org/fundacion/es_es/images/inteligencias-multiples_ tcm1069-220993.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Instituto Nacional de Rehabilitación Luis Guillermo Ibarra Ibarra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© Instituto Nacional de Rehabilitación Luis Guillermo Ibarra Ibarra under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license which allows to reproduce and modify the content if appropiate recognition to the original source is given.