Effect of neuropsychological rehabilitation in chronic stage of cerebral vascular disease in adolescents. Case study

Authors

  • María Alejandra Samudio Cruz
  • Angie P Divantoque Rodríguez
  • Areta Ortega Orozco
  • Paul Carrillo Mora

DOI:

https://doi.org/10.35366/103940

Keywords:

Cerebral vascular disease, neuropsychological rehabilitation, young, cognition, functionality

Abstract

Introducción: La enfermedad vascular cerebral (EVC) es rara en adolescentes; sin embargo, puede
tener consecuencias más importantes a esta edad debido a que muchas funciones cognitivas aún
están en desarrollo. Existen muy pocos reportes sobre el efecto de la rehabilitación neuropsicológica
(RN) en adolescentes con EVC en etapa crónica. Objetivo: Presentar los efectos de un programa de
RN en el estado cognitivo, emocional y funcional en un paciente de 19 años con secuelas crónicas
de EVC. Material y métodos: Se presenta el caso de un masculino de 19 años que sufrió un EVC
hemorrágico criptogénico en ganglios basales a los 16 años. Se realizó un programa de RN de 12
sesiones semanales de una hora de duración y evaluación antes y después de la intervención,
empleando tareas del Neuropsi breve, de la batería BANFE, así como tareas orientadas para la
exploración de habilidades espaciales y el inventario de depresión de Beck (BDI). Resultados: El
programa de RN generó efectos en el registro y evocación de la tarea de memoria verbal y cálculo del
Neuropsi breve; mejoró los tiempos de ejecución y aciertos en las tareas de la BANFE y logró mejor
desempeño en habilidades espaciales. Disminuyó la sintomatología depresiva y a nivel funcional, el
paciente logró retomar algunas actividades académicas en un contexto informal. Conclusión: La RN
resulta un recurso terapéutico capaz de mejorar el estado cognitivo y anímico en pacientes crónicos,
lo que puede facilitar la reincorporación de los pacientes a sus actividades cotidianas y académicas.

References

Hernández Pérez F. Evento Vascular en pacientes

jóvenes. Arch Med Urg Mex. 2011; 3 (2): 67-78.

Boot E, Ekker MS, Putaala J, Kittner S, De Leeuw FE,

Tuladhar AM. Ischaemic stroke in young adults: a global

perspective. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2020; 91

(4): 411-417. Available in: https://doi.org/10.1136/jnnp2019-322424

Malone LA, Felling RJ. Pediatric Stroke: unique

implications of the immature brain on injury and recovery.

Pediatr Neurol. 2020; 102: 3-9. Available in: https://doi.

org/10.1016/j.pediatrneurol.2019.06.016

O’Keeffe F, Liégeois F, Eve M, Ganesan V, King J,

Murphy T. Neuropsychological and neurobehavioral

outcome following childhood arterial ischemic stroke:

attention deficits, emotional dysregulation, and executive

dysfunction. Child Neuropsychol. 2014; 20 (5): 557-582.

Amorós-Aguilar L, Rodríguez-Quiroga E, SánchezSantolaya S, Coll-Andreu M. Effects of combined

interventions with aerobic physical exercise and cognitive

training on cognitive function in stroke patients: A

Systematic Review. Brain Sci. 2021; 11 (4): 473.

Nayak SD, Nair M, Radhakrishnan K, Sarma PS. Ischaemic

stroke in the young adult: clinical features, risk factors and

outcome. Natl Med J India. 1997; 10 (3): 107-112.

Putaala J. Ischemic Stroke in Young Adults. Continuum

(Minneap Minn). 2020; 26 (2): 386-414. Available in:

https://doi.org/10.1212/CON.0000000000000833

Laube C, van den Bos W, Fandakova Y. The relationship

between pubertal hormones and brain plasticity:

Implications for cognitive training in adolescence. Dev

Cogn Neurosci. 2020; 42: 100753.Available in: https://

doi.org/10.1016/j.dcn.2020.100753

Wilson B. Rehabilitation of memory. Nueva York: The

Guildford Press. 1987; 250pp.

Ismail FY, Fatemi A, Johnston MV. Cerebral plasticity:

Windows of opportunity in the developing brain. Eur J

Paediatr Neurol. 2017; 21 (1): 23-48. Available in: https://

doi.org/10.1016/j.ejpn.2016.07.007

Leisman G, Mualem R, Mughrabi SK. The neurological

development of the child with the educational enrichment

in mind. Psicología Educativa. 2015; 21 (2): 79-96.

Lo Coco D, Lopez G, Corrao S. Cognitive impairment

and stroke in elderly patients. Vasc Health Risk Manag.

; 12: 105-116.

Kernan WN, Ovbiagele B, Black HR, Bravata DM,

Chimowitz MI, Ezekowitz MD et al. Guidelines for the

prevention of stroke in patients with stroke and transient

ischemic attack: a guideline for healthcare professionals

from the American Heart Association/American Stroke

Association. Stroke. 2014; 45 (7): 2160-2236.

Zhao Q, Wang X, Wang T, Dmytriw AA, Zhang X,

Yang K et al. Cognitive rehabilitation interventions

after stroke: protocol for a systematic review and metaanalysis of randomized controlled trials. Syst Rev.

; 10 (1): 66. Available in: https://doi.org/10.1186/

s13643-021-01607-7

Published

2024-06-27

How to Cite

1.
Samudio Cruz MA, Divantoque Rodríguez AP, Ortega Orozco A, Carrillo Mora P. Effect of neuropsychological rehabilitation in chronic stage of cerebral vascular disease in adolescents. Case study. InDiscap [Internet]. 2024 Jun. 27 [cited 2024 Oct. 5];8(1):23-8. Available from: http://dsm.inr.gob.mx/indiscap/index.php/INDISCAP/article/view/67

Issue

Section

Case reports and case series

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.